Women, Telework, and Care Strategies in the Pandemic Context of Chile
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i35.4879Keywords:
COVID-19 Pandemic, Telework, Care, Motherhood, StrategiesAbstract
The COVID-19 pandemic has impacted the world population in different dimensions and has increased inequalities in different countries. In addition to the effects on the economy and health, transformations in daily life are observed, such as the massification of telework. This has implied the convergence of the domestic and working spaces, significantly affecting working mothers, who have increased their care workload, and impacting their daily routines and mental health. The main objective is to analyze the strategies developed by Chilean mothers, who telework from confinement measures, to deal with the conflict between care tasks and paid work. Through the analysis of eighteen semi-structured interviews, five types of strategies adopted by women in this context of double presence and unequal distribution of tasks were recognized: organizational in the absence of time control, multiplicity and simultaneity of tasks, school support and proximity, work against overload, resistance.
Downloads
References
A partir de marzo de 2022 la asistencia a clases presenciales será obligatoria (11 de noviembre de 2021). Ministerio de Educación. Recuperado de https://www.mineduc.cl/en-marzo-del-2022-la-asistencia-a-clases-presenciales-sera-obligatoria/
Armstrong, Nathalie; Murphy, Elizabeth (2011). Conceptualizing Resistance. Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness and Medicine, 16(3), 314-326. https://doi.org/10.1177/1363459311416832
Batthyány, Karina (2004). Cuidado infantil y trabajo: ¿un desafío exclusivamente femenino? Una mirada desde el género y la ciudadanía social. Recuperado de https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/trazos_20.pdf
Batthyány, Karina (2015). Las políticas y el cuidado en América Latina: una mirada a las experiencias regionales. Recuperado de https://repositorio.cepal.org//handle/11362/37726
Batthyány, Karina; Genta, Natalia; Scavino, Sol (2017). Análisis de género de las estrategias de cuidado infantil en Uruguay. Cadernos de Pesquisa, 47(163), 292-319. https://doi.org/10.1590/198053143710
Boccardo, Giorgio; Andrade, Valentina (2020). Trabajar en tiempos de pandemia. Trabajadoras y trabajadores de los servicios públicos en Chile. Recuperado de http://pop-umbrella.s3.amazonaws.com/uploads/cdc72295-b9db-4baf-aab0-46461d86bd55_Trabajar_en_Tiempos_de_Pandemia_Informe_de_Resultados.pdf
Brenes, Lucía (2020). Sobre espacios y tiempos en época de pandemia. Reflexiones, 99(2), 1-8. https://doi.org/10.15517/rr.v99i2.42146
Cadem (2020). El Chile que viene. Diferencias de género frente a la crisis del covid-19. Inédito.
Carrasco, Cristina (2013). El cuidado como eje vertebrador de una nueva economía. Cuadernos de Relaciones Laborales, 31(1), 39-56. https://doi.org/10.5209/rev_CRLA.2013.v31.n1.41627
Carrasquer, Pilar (2013). El redescubrimiento del trabajo de cuidados. Algunas reflexiones desde la sociología. Cuadernos de relaciones laborales, 31(1), 91-113. http://doi.org/10.5209/rev_CRLA.2013.v31.n1.41633
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020). La pandemia del COVID-19 profundiza la crisis de los cuidados en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45335/5/S2000261_es.pdf
Del Boca, Daniela; Oggero, Noemi; Profeta, Paola; Rossi, Maria Christina (2020). Women’s Work, Housework and Childcare, Before and During Covid-19. IZA Institute of Labor Economics. Recuperado de https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3636638
Federici, Silvia (2009). Sobre el trabajo de cuidado de los mayores y los límites del marxismo. Revista Nueva Sociedad, 256, 45-62. Recuperado de https://static.nuso.org/media/articles/downloads/4103_1.pdf
Flores, Rodrigo (2009). Observando observadores: una introducción a las técnicas cualitativas de investigación social. Santiago: Ediciones UC.
Giaconi, Carolina Andrea (2021). Mujeres, cuidado y resistencias: prácticas de resistencias de mujeres que cuidan a personas con discapacidad severa [Tesis de maestría]. Universidad de Chile, Santiago, Chile.
Haraway, Donna (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14(3), 575-599. https://doi.org/10.2307/3178066
Hatton, Erin (2017). Mechanisms of Invisibility: Rethinking the Concept of Invisible Work. Work, Employment and Society, 31(2), 336-351. https://doi.org/10.1177/0950017016674894
Hilbrecht, Margo; Shaw, Susan; Johnson, Laura; Andrey, Jean (2013). Remixing Work, Family and Leisure: Teleworkers’ Experiences of Everyday Life. New Technology, Work & Employment, 28, 130-144. https ://doi.org/10.1111/ntwe.12010
Hollander, Jocelyn; Einwohner, Rachel (2004). Conceptualizing Resistance. Sociological Forum, 19(4), 533-554. https://doi.org/10.1007/s11206-004-0694-5
Instituto Nacional de Estadísticas (8 de marzo de 2021). Género y empleo: impacto de la crisis económica por covid-19. Boletín estadístico. Recuperado de https://www.ine.cl/docs/default-source/genero/documentos-de-an%C3%A1lisis/documentos/g%C3%A9nero-y-empleo-impacto-de-la-crisis-econ%C3%B3mica-por-covid19.pdf
Ipsos (2020). Claves 2020. Informe abril: Chile en tiempos de Coronavirus. Recuperado de https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2020-04/ipsos-lt_claves_2020_-_abril_covid19.pdf
Izcara, Simón Pedro (2007). Introducción al muestreo. Ciudad de México: Porrúa.
Liderar en tiempos de pandemia: propuestas para un retorno a clases presenciales distinto (9 de julio de 2020). Educación 2020. Recuperado de https://www.educacion2020.cl/noticias/liderar-en-tiempos-de-pandemia-propuestas-para-un-retorno-a-clases-presenciales-distinto/
Lyttelton, Thomas; Zang, Emma; Musick, Kelly (2020). Gender Differences in Telecommuting and Implications for Inequality at Home and Work. Recuperado de https://ssrn.com/abstract=3645561. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3645561
Ministerio de Salud confirma primer caso de coronavirus en Chile (3 de marzo de 2020). Ministerio de Salud. Recuperado de https://www.minsal.cl/ministerio-de-salud-confirma-primer-caso-de-coronavirus-en-chile/
Moré, Paloma (2020). Cuidados y crisis del coronavirus: el trabajo invisible que sostiene la vida. Revista Española de Sociología, 29(3), 737-745. https://doi.org/10.22325/fes/res.2020.47
Moreno, Neus; Moncada, Salvador; Llorens, Clara; Carrasquer, Pilar (2010). Doble presencia, trabajo doméstico-familiar y asalariado: espacios sociales y tiempos. Instituto Sindical de Trabajo, Ambiente y Salud. Recuperado de https://www.ccoo.cat/salutlaboral/docs/Calaix%20Sindical/2011_doblepresenciaysalud.pdf
Organización Internacional del Trabajo (2019). Trabajar en cualquier momento y en cualquier lugar: consecuencias en el ámbito laboral. Recuperado de https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---sro-santiago/documents/publication/wcms_723962.pdf
Palma, Irma; Aceituno, Roberto; Duarte, Fabián; Valenzuela, Patricio; Canales, Manuel; Asún, Rodrigo; Riveros, Antonia (2020). Cuarto informe de primeros resultados desestabilización y reorganización de la vida doméstica durante la crisis del covid-19. Recuperado de http://vidaenpandemia.cl/wp-content/uploads/2020/11/CUARTO-INFORME-DE-VIDAENPANDEMIA-DESESTABILIZACION-Y-REORGANIZACION-DE-LA-VIDA-DOMESTICA-DURANTE-LA-CRISIS-DEL-COVID-19-.pdf
Paso a paso, nos cuidamos (2021). Gobierno de Chile. Recuperado de https://www.gob.cl/coronavirus/pasoapaso/
Pérez, Carmen; Gálvez, Ana María (2009). Teletrabajo y vida cotidiana: ventajas y dificultades para la conciliación de la vida laboral, personal y familiar. Athenea Digital, 15, 57-79. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=53712929004
Presidente anuncia suspensión de clases y reduce actos públicos (15 de marzo de 2020). Ministerio de Salud. Recuperado de https://www.minsal.cl/presidente-anuncia-suspension-de-clases-y-reduce-actos-publicos/
Presidente Piñera decreta Estado de Excepción Constitucional de Catástrofe en todo el país por 90 días para enfrentar coronavirus: “Cuidémonos entre todos” (18 de marzo de 2020). Prensa Presidencial. Recuperado de https://prensa.presidencia.cl/comunicado.aspx?id=148647
Ramacciotti, Karina (2020). Cuidar en tiempos de pandemia. Descentrada, 4(2), e126. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/114159
Ruiz, Paulina; Pullas, Paúl; Parra, Cristián Alberto; Zamora, Ruth (2017). La doble presencia en las trabajadoras femeninas: equilibrio entre el trabajo y la vida familiar. Revista de comunicación de la SEECI, 44, 33-51. http://dx.doi.org/10.15198/seeci.2017.44.33-51
Strauss, Anselm; Corbin, Juliet (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.
Tereso-Ramírez, Leonor; Cota, Beatriz (2017). La doble presencia de las mujeres: conexiones entre trabajo no remunerado, construcción de afectos-cuidados y trabajo remunerado. Margen, 85, 1-12. Recuperado de http://www.margen.org/suscri/margen85/tereso_85.pdf
Tobío, Constanza (1998). Roles de género y la relación familia-empleo. Asparkía, 9, 21-44. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/asparkia/article/view/942
Undurraga, Rosario; Simbürger, Elisabeth; Mora, Claudia (2021). Desborde y desazón versus flexibilidad y concentración: teletrabajo académico y género en tiempos de pandemia. Polis Revista Latinoamericana, 20(59), 12-38. http://dx.doi.org/10.32735/S0718-6568/2021-N59-1594
Vasilachis, Irene (2006). La investigación cualitativa. En Estrategias de investigación cualitativa (pp. 23-64). Barcelona: Gedisa.
Wearing, Betsy (1990). Beyond the Ideology of Motherhood: Leisure as Resistance. The Australian and New Zealand Journal of Sociology, 26(1), 36-58
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Catalina Arteaga, Valentina Cabezas Cartajena, Fernanda Ramírez Cid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.