Citizen Participation in Argentina’s State Media during Kirchnerism: An Approach to Decision Making and Planning Dynamics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i30.3094

Keywords:

Public Media, State Media, Citizen Participation, Communication Policies

Abstract

This paper reconstructs the dynamics and conditions generated between 2003 and 2015 for the decision making and planning processes in Argentina’s national media. The research addresses a period divided by the enactment of the Audiovisual Communication Services Law. The approach from the citizen participation indicator focuses particularly on the levels related to decision making and planning processes. It uses a methodological model with specific criteria to recognize trends, contradictions, continuities, and changes based on qualitative information. The article concludes the dynamics reproduced for decision making and planning processes in the institutions offered a remarkable advance in their democratizing tendencies from the deliberation around the audiovisual law, and later with its institutionalization in the national state media. However, there were limitations in the regulation (in a first stage) and in the implementation of the law (in a second stage) that seriously conditioned the citizen participation indicator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Alejandro Linares, Universidad de Buenos Aires

    Magíster en Comunicación y Cultura y Licenciado en Ciencias de la Comunicación de la Universidad de Buenos Aires (Argentina). Profesor adjunto interino de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de La Pampa (Argentina).

References

Badillo, Ángel; Mastrini, Guillermo; Marenghi, Patricia (2015). Teoría crítica, izquierda y políticas públicas de comunicación: el caso de América Latina. Comunicación y Sociedad, 24, 95-126. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=34639625005

Becerra, Martín; Arroyo, Luis; García Castillejo, Ángel; Santamaría, Oscar. (2012). Cajas mágicas. El renacimiento de la televisión pública en América Latina. Madrid: Tecnos.

Becerra, Martín; Mastrini, Guillermo (2016). Políticas de medios del kirchnerismo. Análisis de las políticas de comunicación 2003-2015 y agenda pendiente. Análisis, 13, 2-25.

Becerra, Martín; Mastrini, Guillermo (2017). La concentración infocomunicacional en América Latina (2003-2015). Nuevos medios y tecnologías, menos actores. Bernal/Montevideo: Universidad Nacional de Quilmes/Observacom.

Becerra, Martín; Waisbord, Silvio (2015). Cuadernos de discusión de comunicación e información 3. Principios y “buenas prácticas” para los medios públicos en América Latina. Montevideo: UNESCO.

Bucci, Eugenio; Chiaretti, Marco; Fiorini, Ana María (2012). Indicadores de calidad de las emisoras públicas. Evaluación contemporánea. San Pablo: UNESCO.

Buckley, Steve; Duer, Kreszentia; Mendel, Toby; Ó Siochrú, Sean (2008). Broadcasting, Voice and Accountability. A Public Interest Approach to Policy, Law and Regulation. Michigan: The University of Michigan Press.

Califano, Bernadette (2013). Políticas públicas de comunicación: historia, evolución y concepciones para el análisis. Revista Brasileira de Políticas de Comunicação, 3. Recuperado de https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/3814

Comisión Interamericana de Derechos Humanos (2010). Estándares de libertad de expresión para una radiodifusión libre e incluyente. Relatoría especial para la libertad de expresión de la Organización de Estados Americanos. Recuperado de http://www.oas.org/es/cidh/expresion/docs/publicaciones/Radiodifusion%20y%20libertad%20de%20expresion%20FINAL%20PORTADA.pdf

De Charras, Diego (2015). Implementación del sistema de indicadores de calidad de emisoras públicas para la evaluación de la televisión pública argentina. Buenos Aires: FSOC-UBA.

Exeni, José Luis (1998). Políticas de comunicación. La Paz: Fundación Plural.

Freedman, Des (2006). Las dinámicas del poder en la elaboración de políticas de medios en la actualidad. Media, Culture and Society, 26(6), 907-923.

Fuenzalida, Valerio (2001). La televisión pública en América Latina. Reforma o privatización. Santiago: FCE.

Instituto de Estudios en Comunicación-Sistema Nacional de Medios Públicos (2008). Primer encuentro de la televisión pública de la Argentina: comunicación para la integración social y cultural. Buenos Aires: IEC-SNMP.

Kitzberger, Phillip (2010). The Media Activism of Latin America’s Leftist Governments: Does Ideology Matter? GIGA Research Unit: Institute of Latin American Studies, 151. Recuperado de https://www.giga-hamburg.de/en/system/files/publications/wp151_kitzberger.pdf

Linares, Alejandro (2016). La administración de los medios de comunicación del Estado nacional en los gobiernos kirchneristas (2003-2009) (Tesis de maestría). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Buenos Aires.

Linares, Alejandro (2017a). Los medios del Estado nacional durante el kirchnerismo: protagonismo y limitaciones en un escenario audiovisual comercial y concentrado (Tesis de doctorado). Universidad de Buenos Aires, Facultad de Ciencias Sociales, Buenos Aires.

Linares, Alejandro (2017b): El financiamiento en medios estatales en Argentina (2003-2009). Revista Questión, 1(54), 207-225. Recuperado de: https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/3923

Mastrini, Guillermo; Becerra, Martín; Baranchuk, Mariana; Rossi, Diego (2005). Introducción. En Mucho ruido y pocas leyes. Economía y políticas de comunicación en la Argentina (1920-2004) (pp. 11-29) compilado por Guillermo Mastrini. Buenos Aires: La Crujía.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1977). Informe final de la reunión sobre la autogestión, el acceso y la participación ciudadana en materia de comunicación. Belgrado: UNESCO.

Organización de Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (1980). Many Voices, One World. New York: UNESCO.

Oszlak, Oscar; O'Donnell, Guillermo (1984). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. En Administración pública. Perspectivas críticas (pp. 378-415), editado por Gilberto Flores. San José: ICAP.

Pasquali, Antonio (1991). ¿Qué es una radiodifusión de servicio público? En El orden reina (pp. 153-163). Caracas: Monte Ávila.

Presidencia de la Nación (2009). Propuesta de proyecto de ley de servicios de comunicación audiovisual. Buenos Aires: Presidencia de la Nación.

Rossi, Diego (2016). Acceso y participación: el desafío digital entre la garantía de derechos y la restauración desreguladora. Buenos Aires: UBA. Recuperado de http://www.periodismo.undav.edu.ar/asignatura_lic/cs201_introduccion_a_la_comunicacion/material/rossi.pdf

Segura, María Soledad (2018). De la resistencia a la incidencia. Sociedad civil y derecho a la comunicación en Argentina. Buenos Aires: UNGS.

Sistema de Información Cultural de la Argentina (2018). Encuesta nacional de consumos culturales 2017. Buenos Aires: Ministerio de Cultura de la Nación.

Ulanovsky, Carlos (2011). La Radio Nacional. Voces de la historia. 1937-2011. Buenos Aires: Colihue.

Una ley modelo para emisoras de servicio público (1 de junio de 2005). Artículo 19. Recuperado de https://www.article19.org/es/resources/model-public-service-broadcasting-law

Downloads

Published

2020-01-31

How to Cite

Linares, A. (2020). Citizen Participation in Argentina’s State Media during Kirchnerism: An Approach to Decision Making and Planning Dynamics. Revista CS, (30), 197-227. https://doi.org/10.18046/recs.i30.3094