Transformations Beyond the Higher Education Public Policy. The Impact of Universidad de Antioquia’s Regionalized Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.18046/recs.i34.4226Keywords:
Public Policy, Higher Education, Life Project, Sociology, Social MobilityAbstract
The purpose of this article is to present part of the results of an investigation that aimed to assess the impacts that access to higher education had on the lives of a group of graduates of the Sociology program, offered in the eastern branch of the Universidad de Antioquia. To achieve this, a study with a complementary approach was carried out, through the implementation of techniques such as the survey and the semi-structured interview, in order to account for the objective and subjective aspects of the experience. The main finding evidenced that professional training allowed the personal fulfillment of the graduates as the foundation of the constitution of their life project; This caused transformations within their family groups and demonstrated that the scope of public policy for higher education goes beyond guaranteeing the population’s access to vocational training.
Downloads
References
Aguilar-Gaviria, Sonia; Barroso-Osuna, Julio (2015). La triangulación de los datos como estrategia en investigación educativa. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 47, 73-88.
Alzás-García, Teresa; Casa-García, Luis Manuel (2017). La evolución del concepto de triangulación en la investigación social. Revista Pesquisa Qualitativa, 5(8), 395-418. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/320700886_La_evolucion_del_concepto_de_triangulacion_en_la_investigacion_social
Avendaño-Castro, William; Paz-Montes, Luisa; Rueda-Vera, Gerson (2017). Políticas públicas y educación superior: análisis conceptual del contexto colombiano. Revista Venezolana de Gerencia, 22(79), 1-20. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/290/29055964008/html/index.html
Baltar, Ronaldo; Siqueira-Baltar, Claudia (2017). A Sociologia como profissão. Revista Brasileira de Sociología, 5(10), 259-289. http://dx.doi.org/10.20336/rbs.213
Beltrán, William Mauricio; Berrío-Gil, Darío (2016). Viviendo de la Sociología: egresados(as) de la Universidad Nacional de Colombia y mercados parciales de trabajo. Sociedad y Economía, (30), 121-146. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/soec/n30/n30a06.pdf
Beltrán, William Mauricio; Torres-Ortiz, María Raquel (2016). Calidad y pertinencia del Programa Curricular de Sociología de la Universidad Nacional de Colombia desde la perspectiva de sus egresados. Revista Colombiana de Sociología, 38(2), 139-165. Recuperado de https://revistas.unal.edu.co/index.php/recs/article/view/55551/54837
Blanco, Neligia; Pirela, Johann (2016). La complementariedad metodológica: estrategia de integración de enfoques en la investigación social. Espacios Públicos, 19(45), 97-111. Recuperado de https://www.redalyc.org/jatsRepo/676/67646966005/html/index.html
Bonnewitz, Patrice (2006). La Sociología de Pierre Bourdieu. Buenos Aires: Nueva Visión.
Bourdieu, Pierre; Passeron, Jean-Claude (1996). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Editorial Laia. Recuperado de https://socioeducacion.files.wordpress.com/2011/05/bourdieu-pierre-la-reproduccion1.pdf
Bourdieu, Pierre (2001). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée de Brower. Recuperado de https://erikafontanez.files.wordpress.com/2015/08/pierre-bourdieu-poder-derecho-y-clases-sociales.pdf
Bourdieu, Pierre (2011). Las estrategias de la reproducción social. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Castillo-Riquelme, Víctor; Rodríguez-Garcés, Carlos (2018). Los problemas del stock en campos profesionales difusos: Oferta educativa en Trabajo Social. Estudios Pedagógicos, 42(1), 37-52. https://www.doi.org/10.4067/S0718-07052016000100003
Departamento Nacional de Planeación - DNP (s. f.). Bases del Plan Nacional de Desarrollo 2014-2018. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/PND%202014-2018%20Bases%20Final.pdf
Departamento Nacional de Planeación - DNP (2018). Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022: pacto por Colombia, pacto por la equidad. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Resumen-PND2018-2022-final.pdf
Departamento Nacional de Planeación - DNP (2019). Bases del Plan Nacional de Desarrollo 2018-2022. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/BasesPND2018-2022n.pdf
Diez, María Agustina (2017). La Sociología como profesión: desencuentros entre la formación académica y la inserción laboral. Cuadernos de pesquisa, 47(165), 912-937. https://doi.org/10.1590/198053144355
Díaz, Claudio; Galán, Gabriela (2015). Caracterización de estudiantes de nutrición de la Universidad del Mar de Talca según composición de capital cultural y social. Revista chilena de nutrición, 42(1), 53-59. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182015000100007
Facchini, Carla (2019). Employment and Education of Sociologists. Opportunities and Critical Factors of a Multifaceted Profession International. Review of Sociology, 29(3), 327-335. https://doi.org/10.1080/03906701.2019.1672348
Fernández-Esquinas, Manuel (2019). Dealing with the Profession of Sociology: Opportunities and Problems at the Interface Between Training and Professional Development. International Review of Sociology, 29(3), 336-353. https://doi.org/10.1080/03906701.2019.1672349
García-Yepes, Karen (2017). Construcción de proyectos de vida alternativos (PVA) en Urabá, Colombia: papel del sistema educativo en contextos vulnerables. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(3), 153-173. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000300009
Giddens, Anthony (2006). La constitución de la sociedad: bases para la teoría de la estructuración 3.ª ed. Buenos Aires: Amorrortu.
Gómez-Urrutia, Verónica; Royo-Urrizola, Paulina (2015). Nuevas subjetividades y proyectos de vida: jóvenes universitarios de la VII región de Maule, Chile. Revista de Estudios Sociales, 53, 90-101. http://dx.doi.org/10.7440/res53.2015.07
González, Gabriel; Díez-Echavarría, Luisa; Zapa, Elkin; Eusse, Danilo (2019). Evaluación del impacto académico y social en egresados universitarios. Revista Complutense de Educación, 30(3), 695-712. https://doi.org/10.5209/rced.57774
Granovetter, Mark (1973). La fuerza de los vínculos débiles. American Journal of Sociology, 78, 1360-1380.
Granovetter, Mark (1995). Getting a Job. A Study of Contacts and Careers. Chicago and London: University of Chicago Press.
Gutiérrez, Jahir; Mondragón, Viviana; Santacruz, Laura (2019). Expectativas, necesidades y tendencias de la formación en educación superior en Colombia en pregrado y posgrado: entre la deserción-perfil y vocación profesional. Universidad y Empresa, 21(37), 313-345. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.6619
Guzmán-Bracho, Mauricio (2019). Agencia Constructiva: acción social para el bienestar colectivo. Iberóforum. Revista de Ciencias Sociales de la Universidad Iberoamericana, XIII(26), 1-27. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/2110/211059782001/html/
Guzmán-Gómez, Carlota (2017). Las nuevas figuras estudiantiles y los múltiples sentidos de los estudios universitarios. Revista de la Educación Superior, 46(182), 71-87. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.03.002
Lomelí-Parga, Andrea Magdalena; López-Padilla, María Guadalupe; Valenzuela-González, Jaime Ricardo (2016). Autoestima, motivación e inteligencia emocional: Tres factores influyentes en el diseño exitoso de un proyecto de vida de jóvenes estudiantes de educación media. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.4
López-Cárdenas, Irina; Mella-Luna, Julio; Cáceres-Valenzuela, Gabriela (2018). La universidad como ruptura en la trayectoria educativa: experiencias de transición de estudiantes egresados de Enseñanza Media Técnico Profesional que ingresan al Programa Académico de Bachillerato de la Universidad de Chile. Estudios pedagógicos, 44(3), 271-288. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052018000300271
Malagón-Plata, Luis Alberto; Rodríguez-Rodríguez, Luz Helena; Machado-Vega, Diego Fernando (2019). Políticas públicas educativas y aseguramiento de la calidad en la educación superior. Revista Historia de la educación Latinoamericana, 21(32), 273-290. https://doi.org/10.19053/01227238.4999
Marqués-Perales, Ildefonso; Gil-Hernández, Carlos (2015). Origen social y sobreeducación en los universitarios españoles: ¿es meritocrático el acceso a la clase de servicio? Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 150, 89-112. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.150.89
Ministerio de Educación Nacional - MEN (s. f.). Lineamientos Política de Educación Superior Inclusiva e intercultural. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-357277.html?_noredirect=1
Ministerio de Educación Nacional - MEN (s. f.). Sistema educativo colombiano. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/portal/Educacion-superior/Sistema-de-Educacion-Superior/231235:Sistema-Educativo-Colombiano%C3%A7
Navarro-Leal, Esteban; Sembler-Reyes, Matías (2018). “No nos sobra, pero por eso trabajamos”: movilidad social intergeneracional e inconsistencia posicional en asistentes de aula y asistentes de párvulo. Revista Némesis, 14, 13-40. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7084615
Oriente iniciará en 2004 con sede propia (2003). Alma Mater, 29.
Puentes-Borges, Abundio-Eduardo; Puentes-Bencomo, Digna Beatriz; Puentes-Bencomo, Eduardo Rangel (2017). Por mayor objetividad en la triangulación de los instrumentos de diagnóstico. Didáctica y Educación, 8(4), 77-84. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6681318
Rodríguez, Santiago Andrés (2016). Logros educativos en el nivel de instrucción superior y movilidad educacional intergeneracional en Argentina. Sociológica, 31(88), 167-200. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/soc/v31n88/0187-0173-soc-31-88-00167.pdf
Sánchez, María Cruz (2015). La dicotomía cualitativo-cuantitativo: posibilidades de integración y diseños mixtos. Campo Abierto. Revista de Educación, 1, 11-30. Recuperado de https://libros.unlp.edu.ar/index.php/unlp/catalog/view/582/546/1968-1
Trindade, Victoria Andrea (2016). Entrevistando en investigación y los imprevistos en el trabajo de campo: de la entrevista semiestructurada a la entrevista no estructurada. En Técnicas y estrategias en la investigación cualitativa (pp. 18-34), coordinado por Patricia Schettini e Inés Cortazzo. La Plata: Universidad de la Plata.
Universidad de Antioquia - UdeA (2017). Plan de desarrollo 2017-2027, una universidad innovadora para la transformación de los territorios. Recuperado de http://www2.udea.edu.co/webmaster/multimedia/plan-desarrollo-udea/plan-desarrollo-udea.pdf
Universidad de Antioquia - UdeA (2020). UdeA en las regiones. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/udea-regiones/oriente/contenido/asmenulateral/egresados/!ut/p/z1/vVVNc5swFPwrzoEjlviG3ih23TpgwDENcOnIIGM6IBEh25n-
Vázquez-González, Natalia Ix-chel; Díaz-Pérez, Guillermina; Pérez-Damian, Araceli (2015). La sombra de la violencia estructural en los jóvenes universitarios. Recerca, 16, 59-86. https://doi.org/10.6035/Recerca.2015.16.4
Veliz-Rojas, Lizet; Bianchetti-Saavedra, Andrés (2016). Integración metodológica en la investigación de fenómenos complejos en enfermería. Index de Enfermería, 25(1-2), 47-50. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962016000100011
Vieytes, Rut (2004). Metodología de la investigación en organizaciones, mercado y sociedad: epistemología y técnicas. Buenos Aires: Editorial de las Ciencias.
Yaschine, Iliana (2015). ¿Alcanza la educación para salir de la pobreza? Análisis del proceso de estratificación ocupacional de jóvenes rurales en México. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, lx(223), 377-406. https://doi.org/10.1016/S0185-1918(15)72142-2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Edinson Gabriel Brand Monsalve
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
© Reserved Copyright
Material in this publication may be reproduced without authorization, provided the title, author and institutional source is acknowledged.