A Qualitative Study on Colombian Scientific Assessment from a Research-Creation Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18046/recs.i40.5710

Keywords:

Science Policy, Research-Creation, Research Evaluation, National System of Categorization of Researchers

Abstract

The tensions generated in the scientific assessment expose flaws in the mechanisms used for this purpose, especially for the social sciences and humanities, which insist on being different from traditional research methodologies. Including the concept research-creation in the Colombian National System of Categorization of Researchers (SNCI by its Spanish acronym), is a milestone in recognizing these differences. However, its impact on the practice of humanities researchers is scarcely known. Through a qualitative study, this article seeks to improve understanding of the perceptions in the Colombian research landscape since the research-creation appeared in the measurement system. The descriptive analysis of the opinions of researchers in this area allows us to recognize that, although it made visible an important research production, it perpetuates practices that are harmful to research, and corroborates the need for a profound reorientation of how knowledge production is observed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Melissa Ballesteros-Mejía, Universidad El Bosque

    Estudiante del doctorado en Economía y Empresa de la Universidad Autónoma de Madrid (España), magíster en Diseño de la Universidad de Ciencias Aplicadas y Artes de Hildesheim (Alemania), diseñadora industrial de la Pontificia Universidad Javeriana (Colombia). Profesora asociada de la Facultad de Creación y Comunicación de la Universidad El Bosque (Colombia).

  • Jesús Rodríguez-Pomeda, Universidad Autónoma de Madrid. Instituto Interuniversitario de vestigación Avanzada sobre Evaluación de la Ciencia y la Universidad

    Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Autónoma de Madrid (España) y administrador de Empresas de la misma universidad. Profesor titular en el Departamento de Organización de Empresas de la Universidad Autónoma de Madrid y miembro del Instituto Interuniversitario de Investigación Avanzada sobre Evaluación de la Ciencia y la Universidad (INAECU) (España).

  • Fernando Casani, Universidad Autónoma de Madrid. Instituto Interuniversitario de Investigación Avanzada sobre Evaluación de la Ciencia y la Universidad

    Doctor en Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad Autónoma de Madrid (España) y Administrador de Empresas de la misma universidad. Profesor titular en el Departamento de Organización de Empresas de la Universidad Autónoma de Madrid y director del Instituto Interuniversitario de Investigación Avanzada sobre Evaluación de la Ciencia y la Universidad (INAECU) (España).

References

Aguillo-Caño, Isidro Franciso; Uribe-Tirado, Alejandro; López-López, Wilson (2017). Visibilidad de los investigadores colombianos según sus indicadores en Google Scholar y ResearchGate. Diferencias y similitudes con la clasificación oficial del sistema nacional de ciencia - COLCIENCIAS. Revista Interamericana de Bibliotecología, 40(3), 221-230. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n3a03

Ballesteros-Mejía, Melissa (2020). Los acercamientos metodológicos como herramienta para repensar las maneras de abordar la investigación del diseño. Designia, 7(2), 9-15. https://doi.org/10.24267/22564004.445

Ballesteros-Mejía, Melissa; Beltrán-Luengas, Elsa María (2018). ¿Investigar creando? Una guía para la investigación-creación en la academia. Bogotá: Universidad El Bosque.

Bonilla-Estévez, Héctor Antonio; Cabanzo, Francisco; Delgado, Tania Catalina; Hernández-Salgar, Óscar Andrés; Niño-Soto, Alexander Stward; Salamanca, Juan (2019). Investigación-creación en Colombia: la formulación del “nuevo” modelo de medición para la producción intelectual en artes, arquitectura y diseño. Kepes, 16(20), 673-704. https://doi.org/10.17151/kepes.2019.16.20.24

Borgdorff, Henk (2006). The Production of Knowledge in Artistic Research. En The Conflict of the Faculties. Perspectives on Artistic Research and Academia (pp. 44-63). Leiden: Leiden University Press. https://doi.org/10.26530/OAPEN_595042

Bornmann, Lutz (2012). Measuring the Societal Impact of Research. Research is Less and Less Assessed on Scientific Impact Alone-We Should Aim to Quantify the Increasingly Important Contributions of Science to Society. EMBO Reports, 13(8), 673-676. https://doi.org/10.1038/embor.2012.99

Box, George E. P.; Luceño, Alberto; Paniagua-Quiñones, María del Carmen (2009). Introduction and Revision of Some Statistical Ideas. En Statistical Control by Monitoring and Adjustment, Second Edition (pp. 1-17). New Jersey: John Wiley & Sons. https://doi.org/10.1002/9781118164532

Delgado, Tania Catalina; Beltrán-Luengas, Elsa María; Ballesteros-Mejía, Melissa; Salcedo-Obregón, Juan Pablo (2015). La investigación-creación como escenario de convergencia entre modos de generación de conocimiento. Iconofacto, 11(17), 10-28. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/7463

Departamento Administrativo de Ciencia Tecnología e Innovación - Colciencias (2018). Modelo de medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y de reconocimiento de investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2018 [documento PDF]. Recuperado de https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/4._anexo_1._documento_conceptual_del_modelo_de_reconocimiento_y_medicion_de_grupos_de_investigacion_2018.pdf

Departamento Administrativo de Ciencia Tecnología e Innovación - Colciencias (2019a). Cifras y comparativos de producción, personas y grupos de investigación con resultado de actividades de investigación-creación en Artes, Arquitectura y Diseño. Convocatorias 2014,2015,2017 y 2018. Mesa ACFA, ACOFARTES, RAD y Colciencias. Inédito.

Departamento Administrativo de Ciencia Tecnología e Innovación - Colciencias (2019b). Publicación de resultados finales de la Convocatoria 833 de 2018. Convocatoria nacional para el reconocimiento y medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y para el reconocimiento de investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación - SNCTEI, 2018 [documento PDF]. Recuperado de https://minciencias.gov.co/convocatorias/investigacion/convocatoria-nacional-para-el-reconocimiento-y-medicion-grupos-0

Findeli, Alain; Brouillet, Denis; Martin, Sophie; Moineau, Christophe; Tarrago, Richard (mayo, 2008). 04: Research Through Design and Transdisciplinarity: A Tentative Contribution to the Methodology of Design Research. Trabajo presentado en “FOCUSED” - Current Design Research Projects and Methods Swiss Design Network Symposium, Swiss Design Network, Mount Gurten - Berna, Suiza.

Grupp, Hariolf; Schubert, Torben (2010). Review and New Evidence on Composite Innovation Indicators for Evaluating National Performance. Research Policy, 39(1), 67-78. https://doi.org/10.1016/j.respol.2009.10.002

Henke, Silvia; Mersch, Dieter; Meulen, Nicolaj van der; Strässle, Thomas; Wiesel, Jörg (2019). Manifesto of Artistic Research : A Defense Against Its Advocates. Recuperado de https://www.academia.edu/42876371/Manifesto_of_Artistic_Research_A_Defense_Against_Its_Advocates

Hicks, Diana; Wouters, Paul; Waltman, Ludo; de Rijcke, Sarah; Rafols, Ismael (2015). Bibliometrics: The Leiden Manifesto for Research Metrics. Nature, 520(7548), 429-431. https://doi.org/10.1038/520429a

Investigación - Universidad Nacional de Colombia (2022). El futuro de los grupos de investigación en Colombia - Encuentro nacional [video en Youtube]. Manizales: Universidad Nacional de Colombia. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=5n7lSNOfRe0

Knorr-Cetina, Karin (1982). Scientific Communities or Transepistemic Arenas of Research? A Critique of Quasi-Economic Models of Science. Social Studies of Science, 12(1), 101-130. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/284886

La ciencia en cifras (2019). Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación - Minciencias. Recuperado de https://minciencias.gov.co/la-ciencia-en-cifras/comparativas_grupos

Ley 2162 del 2021 (6 de diciembre), por medio de la cual se crea el Ministerio de Ciencia, Tecnología e Innovación y se dictan otras disposiciones. Diario Oficial núm. 51 880. Recuperado de http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_2162_2021.html

Madero, María Angélica; Ballesteros-Mejía, Melissa (2021). La investigación-creación como detonadora de nuevas indagaciones. Hojas de El Bosque, 8(14), 84-95. https://doi.org/10.18270/heb.v8i14.3703

Mejlhede, Dorthe Thorning (2015). Design Research and Art-Based Design Education Programs. Design Issues, 31(4), 44-55. https://doi.org/10.1162/DESI_a_00350

Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación - Minciencias (2021a). La Investigación+Creación: definiciones y reflexiones [documento PDF]. Recuperado de https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/anexo_3_-_la_investigacion_creacion_-_definiciones_y_reflexiones.pdf

Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación - Minciencias (2021b). ANEXO 1 - Convocatoria nacional para el reconocimiento y medición de grupos de investigación, desarrollo tecnológico o de innovación y para el reconocimiento de investigadores del Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación - 2021 [documento PDF]. Recuperado de https://minciencias.gov.co/sites/default/files/upload/convocatoria/anexo_1_-_documento_conceptual_2021.pdf

Ministerio de Ciencia Tecnología e Innovación - Minciencias (2021c). Consejo Nacional de Política Económica y Social [CONPES] 4069: Política Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2022-2031 [documento PDF]. Recuperado de https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Económicos/4069.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2002). Decreto 1279 del 19 de junio de 2002, por el cual se establece el régimen salarial y prestacional de los docentes de las Universidades Estatales [documento PDF]. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86434_Archivo_pdf.pdf

Molas-Gallart, Jordi; Ràfols, Ismael (2018). Why Bibliometric Indicators Break Down: Unstable Parameters, Incorrect Models and Irrelevant Properties. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 40. https://doi.org/10.1344/BiD2018.40.23

Orozco, Luis Antonio; Ruiz, Cristhian Fabián; Bonilla, Ricardo; Chavarro, Diego (2013). Los grupos de investigación en Colombia, sus prácticas, su reconocimiento y su legitimidad. En Colciencias cuarenta años: entre la legitimidad, la normatividad y la práctica (pp. 634-687), compilado por Mónica Salazar. Bogotá: Colciencias.

Patton, Michael Quinn (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating Theory and Practice. London: SAGE.

Paunov, Caroline; Planes-Satorra, Sandra (2021). What Future for Science, Technology and Innovation after COVID-19? OECD Science, Technology and Industry Policy Papers, 107, 1-69. https://doi.org/10.1787/de9eb127-en

Promueven no participar en convocatoria 894, de Minciencias (2021). Observatorio de la Universidad Colombiana. Recuperado de https://www.universidad.edu.co/investigadores-promueven-no-participar-en-convocatoria-894-de-minciencias/

Rodríguez-Sánchez, Nathaly (2017). Medición desenfocada. Las ciencias sociales y humanas bajo el modelo de medición de Colciencias. Recuperado de https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/83119

Salcedo-Obregón, Juan Pablo (2017). DISEÑO, herramienta de transferibilidad para la I/c+D+i de la Universidad El Bosque [Tesis de doctorado]. Recuperado de https://riunet.upv.es/handle/10251/90509

Sanz-Menéndez, Luis (2014). La evaluación de la ciencia y la investigación. Res, 21, 137-148. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/268504077_Sanz-Menendez_Luis_2014_La_evaluacion_de_la_ciencia_y_la_investigacion_Evaluation_of_science_and_research_REVISTA_ESPANOLA_DE_SOCIOLOGIA_21_pp_137-148

Saunders, Mark; Lewis, Philip; Thornhill, Adrian (2009). Research Methods for Business Students. Harlow: Pearson Education Limited.

Vasen, Federico; Sarthou, Nerina; Romano, Silvina; Gutiérrez, Brenda; Ortiz, María Eugenia; Pintos, Manuel (2021). Sistemas Nacionales de Categorización de Investigadores en Iberoamérica: la configuración de un modelo regional. Social Science Research Network Electronic Journal. 1-35. https://doi.org/10.2139/ssrn.3891052

Vessuri, Hebe; Guédon, Jean-Claude; Cetto, Ana María (2014a). Excellence or Quality? Impact of the Current Competition Regime on Science and Scientific Publishing in Latin America and its Implications for Development. Current Sociology, 62(5), 647-665. https://doi.org/10.1177/0011392113512839

Vessuri, Hebe; Sánchez-Rose, Isabelle; Hernández-Valencia, Ismael; Hernández, Lionel; Bravo, Lelys; Rodríguez, Iokiñe (2014b). Desigualdades de conocimiento y estrategias para reducir las asimetrías. El trabajo de campo compartido y la negociación transdisciplinaria. Working Paper Series, 62, 1-30. http://dx.doi.org/10.17169/refubium-23414

Published

2023-04-24

How to Cite

Ballesteros-Mejía, M., Rodríguez-Pomeda, J., & Casani, F. (2023). A Qualitative Study on Colombian Scientific Assessment from a Research-Creation Perspective. Revista CS, (40), 40-73. https://doi.org/10.18046/recs.i40.5710